Kotisivukoulu
Kuinka videot parantavat kotisivujasiMaanantai 23.8.2010 - Sjoerd Handgraaf Aloitetaanpa kysymyksellä. Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mitä kaikkea kertoo yksi lyhyt video? Retoriseen kysymykseen ei kuitenkaan tarvitse arvailla lukuja, mutta toivottavasti vertauskuvasta käy ilmi videon ilmaisuvoima. Videopätkät voivat olla hyvin hurmaavia ja vakuuttavia myynnin työkaluja. Oli myytävä tuote mitä tahansa, tarkemman, vakuuttavamman ja ostopelkoja hälventävän vaikutuksen aikaansaaminen on huomattavasti helpompaa videolla kuin pelkällä tuotekuvauksella – vaikka siihen olisi liitetty kuvia. |
|
1 kommentti . Avainsanat: vinkit, sisältö, video, youtube |
Viisi vihjettä toimivien valokuva-albumien luontiinMaanantai 16.8.2010 - Helena Rebane Selattuasi tylsää ja hengetöntä valokuva-albumia tuskin haluat laatia samanlaista itse. Vältä siis yleisimmät virheet ja luo viehättävä ja toimiva albumi näiden viiden vinkin avulla. |
|
2 kommenttia . Avainsanat: vinkit, sisältö, valokuva-albumi |
RSS-syöte - eli kuinka pysyt helposti ajan tasalla suosikkisivujasi seuratessaMaanantai 9.8.2010 - Sjoerd Handgraaf
Vieraillessasi sivuilla päivittäin törmäät usein tilanteisiin jolloin mitään uutta ei ole tapahtunut. Ei päivityksiä, ei uutisia, ei mitään. Jos puolestaan päädyt sivustolle kerran kuukaudessa, uuden materiaalin määrä voi yllättää niin, että et tiedä mistä aloittaa. Tällöin toivot tarkastaneesi sivut jo viikkoja sitten. Mistä siis teidät oikean ajan vierailla haluamillasi sivuilla? Mistä tiedät uuden blogi-kirjoituksen tai uutisartikkelin saapuneen? Kaikille meille jotka eivät ole meedioita tai hallitse mystisiä Jedi-voimia on olemassa loistava elämää helpottava työkalu: RSS-syöte. |
|
3 kommenttia . Avainsanat: vinkit, RSS, RSS-syöte, verkkosyöte |
Epäilyttävät verkkotunnusmyyjätMaanantai 2.8.2010 - Mikko Nurminen Törmäämme aika ajoin tapauksiin, joissa verkkotunnuksia yritetään myydä pääasiassa yrityksille epäilyttävin keinoin. Puhelinmyyjä kertoo, että heidän tietoonsa on tullut jonkun toisen olevan varaamassa ko. yrityksen nimeen perustuvaa verkkotunnusta ja tarjotaan verkkotunnuksen pikaista varaamista yleensä varsin korkeaan hintaan. Kyseessä on harhaanjohtava tapa markkinoida verkkotunnuksia eikä verkkotunnusta ole todellisuudessa varaamassa kukaan. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: verkkotunnus, domain |
Hyvän verkkotunnuksen piirteetMaanantai 26.7.2010 - Vieraskirjoittaja: Tuomas Jäälinoja Verkkotunnus (kutsutaan myös nimellä ”domain”) on osoite, jolla kotisivut löytyvät internetistä. Verkkotunnuksen kannattaa olla sellainen, että se vastaa mahdollisimman tarkasti kotisivun sisältöä tai esimerkiksi yrityksen tai yhdistyksen nimeä. Internetin käyttäjien selaillessa tuhottomia määriä sivuja ja yrittäessään muistaa kaikki mahdolliset heille mainostetut sivut, luulisi olevan ilmiselvää ylläpitäjien panostavan yksinkertaisuuteen. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: verkkotunnus, domain |
Hakukoneoptimoinnin pimeä puoliMaanantai 19.7.2010 - Heikki Tirkkonen Kahdeksankymmentä kahdeksan mailia lasiin ja menoksi. Olemme matkalle menneisyyteen. Hakukoneoptimointi-termin noustessa lentoon 90-luvun puolivälissä väittely siitä mikä on hyväksyttävää tai tehokasta hakukonemarkkinointia kävi kuumana. Aiemmin puhuttiin eettisistä ja epäeettisistä keinoista. Nykyään tekniikat rajataan white hat- (eettisiin) ja black hat- (epäeettisiin) menetelmiin. Toisin sanoen muu kuin termistö ei ole muuttunut. Palatessamme nykyisyyteen, keskustelu oikeasta ja väärästä käy edelleen kiivaana. Ennen kuin hyppäät soitellen sotaan, kannattaa tutustua koneistoon jolla sitä käydään - et nimittäin halua jäädä ristituleen. Tutustutaan siis muutamiin black hat -tekniikoihin joita vastaan hakukoneet taistelevat. |
|
5 kommenttia . Avainsanat: hakukoneoptimointi, vinkit |
SlideShareMaanantai 12.7.2010 - Heikki Tirkkonen SlideShare on kätevä työkalu, jonka avulla voit jakaa esityksiä ja dokumentteja. Sen kautta voit ladata PowerPoint, OpenOffice ja Keynote esityksiä sekä Word ja OpenOffice dokumentteja. Lisäksi voit jakaa ne Kotisivukoneella tehdyillä sivuillasi. Sisältö leviää myös helposti sosiaalisten medioiden kuten Linkedlnin, Facebookin ja Twitterin kautta. Mikä parempaa, tiedostojesi avainsanat indeksoidaan hakukoneisiin, nostaen samalla sijoitustasi niiden hakutuloksissa. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: markkinointi, sosiaalinen media |
Kuinka markkinoit blogiasiMaanantai 5.7.2010 - Heikki Tirkkonen Internetin blogitarjontaan tulee päivittäin tuhansia uusia blogeja, joiden kirjoittajat toivovat, heidän tuotoksestaan tulevan seuraava suuri hitti. Monet kuvittelevat, harhaanjohtavasti, blogeista tulevan automaattisesti suosittuja. Muuta ei tarvita kuin blogin luonti ihmismassojen ilmaantuessa hyökyaallon lailla paikalle. Tätä mentaliteettia ei luonnollisestikaan voida soveltaa 99-prosenttiin blogeista. Suurin kysymys blogin menestyksen ympärillä on tuttu miksi. Miksi ihmiset lukisivat juuri sinun blogiasi? Sinulla on kiinnostavia asioita ja mielipiteitä jaettavana, mutta onko se relevanttia muille. Oletko tietyn aiheen asiantuntija vai haluatko saada viestisi kuuluville. Kun löydät yhteenkään näistä vastauksen, olet jo päässyt hyvään alkuun. |
|
4 kommenttia . Avainsanat: vinkit, blogi, sosiaalinen media, viestintä, hakukoneoptimointi |
Onhan sinullakin jo itse päivittyvät kotisivut?Maanantai 28.6.2010 - Tiina Rönnberg Useissa Kotisivukoneen ominaisuuksissa on ajastustoiminto, jonka avulla kotisivujen päivitys käy kuin itsestään. Erityisen käteväksi ajastustoiminto osoittautuu varsinkin näin lomien lähestyessä, kotisivujen ei tarvitse passivoitua kokonaan, vaikka itse kirmailisikin jo kesälaitumilla. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: vinkit |
Kerää klikkejä ja tienaaTorstai 24.6.2010 - Lauri Laurila - Verkkoliiketoiminnan edistäminen markkinoimalla kotisivuja Verkkoliiketoiminta on laajalti mahdollista ns. affiliate marketing -ohjelmien tai suomeksi kumppanimarkkinoinnin muodossa. Kumppanimarkkinointi on tulospohjaista markkinointia, jossa saa palkkiota toteutuneiden tavoitteiden saavuttamisesta. Käytännössä tämä on yksinkertaisimmillaan omien kotisivujen käyttöä markkinointitarkoituksessa. Potentiaalinen asiakas löytää tiensä sivujesi kautta esimerkiksi verkkokauppaan ja tekee ostoksen. Tällöin sinä tienaat palkkiota syntyneestä kaupasta. Palkkio voi olla prosenttiosuus tai jokin sovittu summa. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kumppanimarkkinointi, affiliate marketing, markkinointiyhteistyö, suositteluohjelma |
Mitä tarjoat epävarmalle ostajalle?Maanantai 21.6.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Kotisivujen pitää kehottaa kävijää toimimaan. Usein tämä tarkoittaa, että kävijää pyydetään ostamaan tarjolla oleva tuote tai palvelu. Jokainen kotisivujen kautta kauppoja metsästänyt yrittäjä tietää, että tässä piilee ongelma. Vain aniharva kävjiä on tarpeeksi vakuuttunut luopuakseen rahoistaan siltä istumalta. Kotisivuillasi pyörii siis paljon kiinnostuneita kävjöitä, mutta vain vähän ostopäätöksen tehneitä selailijoita. Siksi on tärkeää vastata kysymykseen "Olen kiinnostunut, mitä teen?" |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sisältö, suunnittelu, tavoite |
Yksi vai useampi sivusto?Maanantai 14.6.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Vaikka moni yritys pärjää hyvin yhdellä sivustolla, on joskus syytä avata useita eri kotisivuja. Tässä kirjoituksessa kerromme muutaman syyn. |
|
1 kommentti . Avainsanat: rakenne, suunnittelu |
Yleisiä hakukonemyyttejäPerjantai 11.6.2010 - Heikki Tirkkonen Hakukoneoptimointiin liittyy paljon epätietoisuutta. Vaikka netistä löytyy paljon ohjeita ja neuvoja sivujen näkyvyyden parantamiseksi, osa niistä on hyvinkin huonoja. Kuten mikään muukaan osa bisneksestä, hakukoneoptimointi ei ole helppoa ja halpaa. Päätimme täten uhrata muutaman hetken paljastaaksemme kolme yleisintä myyttiä hakukoneisiin liittyen. |
|
3 kommenttia . Avainsanat: hakukoneoptimointi |
Tee kotisivuistasi sosiaalisemmatMaanantai 7.6.2010 - Tiina Rönnberg Olemme lisänneet Kotisivukoneeseen uuden toiminnon, joka auttaa sinua saamaan kotisivuistasi sosiaalisemmat: Share-napit! Niiden avulla kotisivuillasi kävijät voivat helposti jakaa sivujesi sisältöä ystäviensä kanssa. Yhdellä napsautuksella he voivat jakaa uutisiasi, valokuviasi tai vaikka verkkokauppasi tuotteita esimerkiksi Facebookiin, MySpaceen, Twitteriin ja moniin muihin palveluihin. Tai yksinkertaisesti lähettää vinkkejä hyvistä jutuista sähköpostitse ystävilleen. |
|
4 kommenttia . Avainsanat: vinkit, viestintä, sosiaalinen media, share |
Selkokieliset osoitteetPerjantai 4.6.2010 - Heikki Tirkkonen Olet saattanut huomata, että Kotisivukoneella luodut sivut saavat numeerisen osoitteen, esimerkiksi www.sinunsivusi.fi/4. Nämä URL-osoitteet muodostuvat sivujen määrän mukaan. Eli esimerkissä oleva sivu olisi neljänneksi luotu. On olemassa myös tapa, jolla voit muodostaa selkokielisiä osoitteita, kuten esimerkiksi www.sinunsivusi.fi/info. Näin saat sisällytettyä myös itse osoitteeseen tärkeitä tietoja, kuten mistä sivu kertoo. Sitä tarvitset, jos linkität sivun blogiin, foorumille tai toiselle sivustolle. |
|
7 kommenttia . Avainsanat: vinkit, sisältö |
Helpota yhteydenottoaMaanantai 31.5.2010 - Tiina Rönnberg Kotisivuilta tulisi löytyä tärkeimmät asiat selkeästi ja yhteydenotosta pitää tehdä mahdollisimman helppoa. Varsinkin yritysten kotisivuilta pitäisi löytyä nopeasti yhteystiedot sekä aukioloajat. Pidä huolta, että sivuillasi olevat tiedot ovat ajan tasalla ja toiminnassa. Näin varmistat, ettei yksikään yhteydenotto mene ohi, eivätkä asiakkaat ole väärän oven takana kolkuttelemassa. |
|
1 kommentti . Avainsanat: vinkit, lomakkeet, kyselyt |
4 vinkkiä blogin aloittamiseenPerjantai 28.5.2010 - Helena Rebane Blogi on Kotisivukoneen suosituimpia ominaisuuksia. Bloggauksesta onkin tullut erittäin suosittu tapa niin yksityishenkilöiden kuin yhdistystenkin kesken levittää sanomaa ja kommunikoida muiden kanssa. Jos sinulla ei ole vielä blogia ja olet ajatellut aloittavasi sellaisen, tässä on muutama vinkki kuinka aloittaa blogikirjoittelu Kotisivukoneella. |
|
1 kommentti . Avainsanat: vinkit, blogi, markkinointi, viestintä |
Kustannustehokasta mainontaa Googlen AdWords -mainoksillaMaanantai 24.5.2010 - Pär Österlund Google tarjoaa hakutulosten vieressä näytettäviä mainoksia. Niillä voit saada kävijöitä sivuillesi myös sellaisilla hakusanoilla, joilla sivustosi ei muuten löydy Googlen ensimmäiseltä sivulta. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: markkinointi, adwords, google |
Sisältö esille sisältölaatikoiden avullaPerjantai 21.5.2010 - Tiina Rönnberg Jos haluat nostaa ajankohtaisia asioita tai tarjouksia paremmin esiin kotisivuillasi voit tehdä sen sisältölaatikoiden avulla, jotka näkyvät kotisivujesi sivupalstassa. Sisältölaatikoilla voit myös keventää päävalikossasi olevien linkkien määrää. |
|
2 kommenttia . Avainsanat: vinkit, sisältö, sisältölaatikot |
Pidä kerran kuussa kehityspalaveriMaanantai 17.5.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Kehityspalaveri on hyvä rutiini kotisivujen kehittämiseen. Jos teit sivut yksin, voit hyvin pitää kehityspalaverinkin yksin. Jos teit sivut yhdessä jonkun kanssa, voit kutsua tämän henkilön mukaasi palaveriin. Pidä palaveri joka kuukausi, mutta älä käytä siihen tuntia enempää aikaa. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: suunnittelu |



Sinullakin on varmasti joitain sivustoja ja/tai blogeja joita luet säännöllisesti. Oli se sitten päivittäin, viikoittain tai kuukausittain.