Kotisivukoulu
Kuinka tehdä loistava tapahtumasivustoPerjantai 23.4.2010 - Helena Rebane Kevät- sekä kesäaika on täynnä tapahtumia. Onko kenties siskosi menossa naimisiin? Serkkusi juhlimassa 5-vuotissyntymäpäiviään? Tai vanhempasi juhlivat 25-vuotishääpäiväänsä? Netistä löytyy yhä enemmän sivuja, jotka on suunniteltu suurten massakokoontumisten sijaan intiimejä ja henkilökohtaisia tapahtumia varten. Oli sinun tapahtumasi minkä tyylinen tai kokoinen tahansa – kesämökkiolympialaiset tai viikonloppujuhlat – Kotisivukoneen avulla voit helposti ja käden käänteessä luoda sivuston omalle tapahtumallesi. |
|
1 kommentti . Avainsanat: vinkit, sisältö |
Asiakaslähtöiset kotisivut keskittyvät kävijäänMaanantai 19.4.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Suurella todennäköisyydellä kotisivusi käsittelevät sinua, sinun yritystäsi ja sinun tuotteitasi. Tämä on ongelma siksi, ettei juuri ketään kiinnosta sinä, sinun yrityksesi tai sinun tuotteesi. Nettisivuilla kävijälle kannattaa kertoa kävijää kiinnostavista asioista. Kävijälle kannattaa kertoa siitä, mikä hänen elämässään, työssään tai arjessaan tulee muuttumaan sinun ansiostasi. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sisältö, suunnittelu |
Etusivun kaksi päätehtävääMaanantai 12.4.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Kotisivujen etusivulla on kaksi päätehtävää; varmistaa, ettei kävijä poistu välittömästi ja saada kävijä klikkaamaan jotain. Varmista, että etusivusi hoitaa nämä kaksi päätehtäväänsä. Kaikki muu, kuten ajankohtainen sisältö, saa paikkansa sen jälkeen. Jos kävijä poistuu heti, peli on menetetty. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: etusivu, sisältö, ulkoasu |
Kotisivujen sisältö ja avainsanatPerjantai 9.4.2010 - Heikki Tirkkonen Kotisivujesi sisältö ja avainsanat ovat asioita, joihin voit helposti vaikuttaa. Ne ovat myös osa helposti toteuttavaa hakukoneoptimointia. Sisältö voi olla käytännössä mitä tahansa. Sivuillasi voi olla tekstiä, kuvaa, ääntä tai videoita. Tässä kirjoituksessa keskitymme tekstimuotoiseen sisältöön, sillä Google näkee sivusi nimenomaan tekstimuotoisena. Muunlainen sisältö tulee kuvailla tekstinä, jotta hakukoneet lukevat sen. |
|
1 kommentti . Avainsanat: hakukoneoptimointi, sisältö, avainsanat |
Yrityksen kotisivujen 10 yleistä ongelmaaMaanantai 5.4.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund 1. Kotisivuilla ei kerrota tarpeeksi selkeästi, mitä yritys tekeeKotisivuillasi pitää kertoa yksinkertaisesti ja kansantajuisesti, mitä yrityksesi tekee. Usein kotisivuilla kuvataan kuinka yritys "auttaa asiakkaitaan kasvamaan" tai "tekee liiketoiminnasta kilpailukykyisempää". Tällaiset tyhjät korulauseet eivät sovi kotisivuille, koska ne rikkovat kotisivujen käytettävyyden perussääntöä, älä pakota kävijääsi ajattelemaan. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: vinkit, rakenne, sisältö, ulkoasu, |
Kotisivujen suunnittelun etikettivirheetTorstai 1.4.2010 - Heikki Tirkkonen Tämä kirjoitus on enemmän tai vähemmän jatkoa, tai syvällisempi katsaus, aikaisempaan kirjoitukseemme Viisi vinkkiä kohti parempia kotisivuja. Listaamme tässä hyvin yksinkertaisia, mutta olennaisia pieniä vinkkejä, jotka tulisi ottaa huomioon nettisivuja suunniteltaessa. Tämä on erittäin tärkeää siksi, koska on aivan liian helppoa luoda sivut jotka syystä tai toisesta ärsyttävät kävijöitäsi, vaikkei tämä ole ollut tarkoituksesi. Nämä helposti ärsyyntyvät vierailijat ymmärrettävästi eivät jää katsomaan mitä tarjottavaa sivuillasi on, jos näkevät punaista heti ensisilmäyksellä. Turha kuitenkin huolestua etukäteen, koska parasta tässä asiassa on, että nämä kaikista useimmin näkyvät suunnitteluvirheet ovat myös kaikkein helpoimmin korjattavissa tai estettävissä. |
|
1 kommentti . Avainsanat: vinkit, sisältö, ulkoasu |
Kirjoita lyhyitä ja yksinkertaisia lauseitaMaanantai 29.3.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Ihmiset ovat tutkimusten mukaan netissä kovin määrätietoisia ja kiireisiä. Vaikka heillä on aikaa lukea Iltasanomia tuntikaupalla, heillä ei ole kolmea sekuntia pidempään tutustua sinun kotisivuihisi, elleivät he löydä sieltä jotakin mielenkiintoista. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sisältö |
Nappi saa kävijän toimimaanMaanantai 15.3.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Käytä sivuillasi nappeja tärkeitä toimintoja varten. Isot ja joukosta erottuvat napit vetävät puoleena huomiota ja saavat paljon klikkauksia. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sisältö, ulkoasu |
Hyvän valikon tunnusmerkkejäMaanantai 22.2.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Valikko on kotisivujesi tärkein yksittäinen elementti. Valikon avulla kävijä joko löytää etsimänsä tai sitten ei. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: rakenne, sisältö, valikko |
Kohdenna tekstisi miettimällä mitä tiedät asiakkaastasiMaanantai 15.2.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Itse kirjoitan usein nettisivujen tekstit niin, että istun alas ja kirjoitan koko sivuston tekstit kerralla. Sitten käyn ne läpi seuraavana päivänä ja parannan niitä. Tämä ei kuitenkaan ole paras tapa, koska en silloin osaa ottaa huomioon, kenelle puhun. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sisältö |
Mitä asiakkaasi odottavat nettisivuiltasi?Maanantai 8.2.2010 - Vieraskirjoittaja: Pär Österlund Erilaisilla asiakkailla on hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä he odottavat toimittajan nettisivuilta. Eräs suuri ruokakauppaketju tutki, mitä tietoa ihmiset hakevat heidän sivuiltaan. Ihmiset hakivat ylivoimaisesti eniten aukioloaikoja, eivätkä olleet kiinnostuneet esimerkiksi tuotetiedoista. Ruokakaupan ei edes kannata yrittää tuottaa sivuilleen kattavaa tietoa tuotteista, joita he myyvät. Toisin on esimerkiksi tekniikan kanssa. Teknisessä tukkukaupassa myyjät käyttävät paljon aikaa asiakkaiden käyttöohjeita, asennusohjeita ja teknisiä tietoja käsitteleviin puheluihin. Nämä samat tiedot olettaisi nykyisin saavan suoraan toimittajan nettisivuilta. Ennen kuin alat rakentamaan nettisivujasi, sinun kannattaa yksinkertaisesti kysyä asiakkailtasi, mitä tietoa he olettavat saavansa nettisivuiltasi.
|
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sisältö |
Viisi vinkkiä kohti parempia kotisivujaPerjantai 5.2.2010 - Helena Rebane Yrittäjänä todennäköisesti tiedät kuinka paljon vaatii työtä saada kaikki toimimaan ja kuinka vaikeaa on houkutella asiakkaita ostamaan juuri sinun tuotteesi. Siksi annamme sinulle muutaman vinkin, joiden avulla on helpompi rakentaa tehokkaat kotisivut yrityksellesi. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: vinkit, sisältö, ulkoasu |


